Více

Zábavní pyrotechnika mezi plasty prověřila kulturnost médií

V třídírně plastů v Ostravě-Kunčicích se vzňala odhozená, nebo možná nastražená zábavní pyrotechnika. Prověřila připravenost hasičů, výkonné odvětrávací zařízení i pohotovost a chladné hlavy pracovníků třídírny. Až na zraněné koleno vše zvládli na jedničku. Milionovou škodu nejspíše zlikviduje pojišťovna, jinak ruce, nohy, oči, vše zůstalo netčeno, a to je hlavní.

Bohužel na takové zprávičce zaparazitovala redakce iDnes.cz a ve slepé honbě za čteností ji zveřejnila jako reportáž i s obrázky plamenů a živým popisem úprku vyděšeného personálu třídírny. Chyba! Dokonce dvojnásobná.

První chybou je samotná reportáž, druhou prošvihnutá příležitost s citem a obratností upozornit na bezpečnostní rizika při vyhazování nevhodných materiálů do kontejnerů. Jsou to samozřejmě nejen zábavní pyrotechnika, ale mnohdy léky a chemické sloučeniny. Zábavní pyrotechniku mohl hodit do kontejneru na plasty duševně mdlejší vtipálek. Takový vtipálek pak jako odměnu za svůj počin čeká s ukapávající slinou zprávy o míře paniky a výši škody, jakou způsobil. Dočkal se. Redakce iDnes.cz ukojila chtíč pyromanicky poznamenaného milovníka chaosu a zmatku.

Možná by pro něj bylo zábavnější, kdyby se jeho nástraha aktivovala pod bezdomovcem, uloženým ke spánku v kontejneru, nebo ve voze po vysypání obsahu kontejneru, nebo při převozu nakládky. Že to bouchlo až v třídírně, to určitě také nebylo špatné. Špatné ale je, že šéfredaktoři médií neumějí s takovou zprávou pracovat a podat ji tak, aby to nevypadalo ani jako hyenismus médií, ani jako provokace autora k dalším reprízám, ale aby šlo o lidsky vlídné varování, nad kterým by se zamysleli i takoví jedinci, co jim vlastní selský rozum nezabrání házet do kontejnerů s plasty nebezpečný odpad.

Tentokrát kulturnost médií prověřila zábavní pyrotechnika, nastražená v kontejneru na plasty. Třeba to byla odezva na ani ne před rokem zveřejněnou reportáž právě ze zmíněné třídírny. Bohužel dnešní reportáž na iDnes.cz z této třídírny může být dobrou inspirací pro pyromany, jimž doma zbylo něco ze zábavní pyrotechniky, a rádi by se nějak netradičně pobavili.

Problém nekulturnosti médií v poslední době v ČR tkví v tom, že příliš upřednostňují úlohu „provokovat“, zatímco téměř zcela upozaďují úlohu „vzdělávat“. Cílem médií je informovat. Důležitou otázkou ale je, proč a o čem informovat. Pokud je odpovědí něco na téma „aby se hodně klikalo a diskutovalo“, vypadá to manažersky OK. Ale jen na první pohled. Na druhý pohled lidé médii, která se honí za senzacemi, drby a plytkými sděleními, pohrdnou a odsoudí je časem k nezájmu, jako se to stalo na příklad i kdysi hojně kupovanému Blesku.

Čtenáři totiž velmi dobře rozeznají styl sdělení, který varuje a vhodnou formou poučí, od předhazování senzací a laciných bezobsažných zpráv. Nedají se zmást ani oceněním Křišťálovou lupou. Důležité pro média vlastně není držení Křišťálové Lupy, pokud tedy zároveň nepřináší dotace a finance, důležitá je důvěra a přízeň čtenářů.

A ty lze lehce ztratit a přetěžko pak získat zpátky. Ztratit je lze jak hyenismem, unavováním plytkými sděleními a neověřenými drby bez obsahu, nad kterým stojí za to se zamyslet, štvaním skupin obyvatelstva proti sobě zejména neadekvátním straněním některé z nich, zahušťováním portfolia obchodními sděleními a skrytou reklamou, straněním politice jedné strany a přehlížením zájmů jiných stran, demagogií a kšeftováním s lidským neštěstím. V některých případech i počítáním cen, o jejichž regulérním udělení pochybuje naprostá většina čtenářů.

Je mnoho metod, jak přijít o kvalitní a vzdělané čtenáře, a jedna metoda, jak získat pár psychicky nemocných. Redakci iDnes.cz se dnes významně zadařilo reportáží o zahoření nastražené zábavní pyrotechniky v ostravské třídírně plastových odpadů. Je vidět, že cena Křišťálová Lupa se nedává zadarmo.

Pro zvídavé čtenáře, kteří se ptají, proč nejmenuji i jiné významné zpravodajské servery, mám dobrou zprávu – ty jiné tuhle zkoušku kulturnosti ustály … ale na druhé straně nedrží Křišťálovou Lupu.

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+