Více

Harmonie TV aneb Jak pejsek s kočičkou dělali televizi

Do českého televizního éteru se v posledních letech dostaly více či méně pochybné projekty. Jmenujeme například stanici Active TV, dnes již neexistující Public TV nebo mnohými diváky zatracovanou Šlágr TV, jejímž divákem sice nejsem, ale nijak tento projekt na rozdíl od některých ostatních také neodsuzuji. S příchodem stanice Harmonie do nabídky pozemního digitálního vysílání v Praze a středních Čechách lze však bezesporu hovořit o absolutním dnu televizní zábavy. Kdo tento program neviděl, stěží si asi bude umět představit, jaké utrpení jsem při jeho sledování zažíval. Pokusím se nicméně být co nejpodrobnější.

O projektu televize Harmonie už jsem na svém blogu psal koncem ledna (viz tento text), aniž bych tušil, že se chystá jeho šíření prostřednictvím DVB-T. Sluší se připomenout, že vedení stanice přišlo na jejím počátku s chvályhodnou myšlenkou, kterou bylo cílení na diváky starší 45 let. Současné televize starší publikum většinou přehlíží a Harmonie měla nabídnout harmonický program bez násilí, zbytečných senzací a podobných prvků, které by byly ve vysílání zbytečně rušivým elementem. Když stanice v létě 2011 startovala, vypadalo to, že vzniká prozatím skromný, ale velice ambiciózní projekt, jenž má šanci uspět.

V polovině loňského roku, tedy dva roky po svém startu, se však televize rozhodla ze své původní myšlenky uhnout a udělat ze sebe stanici pro diváky ve věku 35+. Cílovou skupinu tedy snížila o deset let. Tento krok jistě nemůžeme jejímu vedení nijak vyčítat. Jde však o formu, jakou to Harmonie provedla. Stanice se spojila s projektem internetové televize Boom TV (web: http://boomtv.cz/), což ji zdánlivě pomohlo k tomu, že ve vysílání se začaly míhat známé tváře, jako například Zuzana Belohorcová, Martin Zounar, Petr Zvěřina a někteří další. Televize zkrátka na oko přišla k atraktivnímu obsahu.

Vysílání televize Harmonie ovšem dopadlo tak, jako když kočička s pejsem vařili dort. Proto jsem se také svůj text rozhodl označit dodatkem „Jak pejsek s kočičkou dělali televizi“. Je docela dobře možné, že byste při sledování této stanice po delší době mohli přijít k psychické újmě. Harmonii jsem si pustil za dobu jejího vysílání v DVB-T přibližně šestkrát a celkově ji mohl sledovat okolo čtyř hodin. Troufám si říci, že jsem tak získal celkem solidní představu o tom, co se v jejím vysílání objevuje. Největší problém této televize by se dal označit jedním slovem, kterým je „opakování“, a to hned v několika kategoriích.

Je vidět, že stávající podoba Harmonie nedokázala oslovit inzerenty. V jejím vysílání se tak sice objevuje něco jako reklama, ovšem v reálu jde o jediného inzerenta, kterým je nadační fond Dobrý anděl (viz: https://www.dobryandel.cz/), takže se logicky nabízí otázka, jestli za propagaci tento subjekt vůbec platí. Aby Harmonie reklamní blok natáhla, rozhodla se do něho umístit vlastní promo. Na tom by jistě nebylo nic špatného, pokud by zde neustále neopakovala ty samé pořady v tak šílené rotaci – mimo jiné Fajnšmekr s Martinem Zounarem, Zvěřinec s Petrem Zvěřinou nebo třeba Cesta proměny s Hanou Mašlíkovou.

Nejde ale pouze o jedny a tytéž upoutávky, které ve vysílání neustále kolují, ale i o samotné pořady. Na sledování Harmonie jsem měl čas především večer a vždy, když jsem po 21. hodině stanici pustil, běželo tam stále to samé. Nechyběl stále stejný díl Cesty proměny; přátelské povídání Drobnosti, kam si zpěvák a producent Milan Drobný pozval svého kolegu a kamaráda, písničkáře Miroslava Palečka; nebo magazín Motosvět (doufám, že jsem si poznamenal správně), který je jakousi obdobou motoristických magazínů, které se objevují na našich obrazovkách.

Za jeden z nejhorších pořadů, který se objevil ve vysílání Harmonie, bych označil „Adresu: Pražský hrad“, v němž Petr Martinák imituje někdejšího prezidenta republiky Václava Klause a „velmi vtipně“ a pohotově reaguje na dotazy, jež mu zaslali diváci. Harmonie však posunula hranici televizního nevkusu ještě o několik příček výše (nebo níže?), kdy do svého programu zařadila několik let staré reportáže, které se tváří jako aktuální. Pokud bude divák alespoň trochu pozorný, poměrně snadno to pomocí různých indicií odhalí. Nejde ale jen o samotné reportáže, několik let jsou staré i pořady, které stanice převzala od internetové Boom TV.

Jako pěst na oko ve vysílání funguje například magazín filmových novinek Klapka, který láká do kin na premiéry titulů Banga v záloze (25. listopadu 2010), Hlava-ruce-srdce (18. listopadu 2010) nebo Záměna (25. listopadu 2010). V rámci posledního z nich pak přinesl i profil hlavní představitelky, herečky Jennifer Aniston. Pomyslnou třešničkou v magazínu je příspěvek o první části závěru trilogie Harryho Pottera s podtitulem Relikvie smrti. Jistým pěstím na oko je už výše zmíněná „Adresa: Pražský hrad“, která nejen, že není příliš vtipná, ale navíc paroduje člověka, který už dávno není prezidentem republiky.

V rámci Regionální sítě 4 se Harmonie v programovém průvodci EPG maskuje za zkušební vysílání. Problém je v tom, že nejen, že o něm provozovatel stanice nehovoří na webových stránkách, ale zároveň ho nezmínil ani v tiskové zprávě. A zkušební vysílání téměř po třech letech od svého startu? To by byl opravdu špatný vtip. Stanice v oficiálním prohlášení uvádí: „V souvislosti s tímto rozšířením vysílání připravujeme v nejbližších dnech zcela novou grafiku, připravujeme nové, vlastní pořady a jednáme o zakoupená vysílacích práv na zajímavé české filmy. Díváci Harmonie tv se určitě mají na co těšit!“

Pokud skutečně vedení televize Harmonie chce posunout tuto televizi směrem k lepšímu, což lze jedině kvitovat, pak ale nechápu, proč už to neudělalo mnohem dřív, konkrétně ještě předtím, než televize vstoupila do nabídky DVB-T, kde má teoretický zásah přes milion diváků. Stávající vysílání skutečně navozuje dojem, že stanice nemá, co vysílat a její management navíc vůbec neví, na koho chce tento program cílit. Cestu, kterou zvolilo vedení Harmonie, lze označit za nejhorší možnou. Tímto programem totiž diváky jedině odradí a nové bude k obrazovkám lákat velmi obtížně. Naprosto zbytečným prvkem ve vysílání je i informační lišta, jejíž obsah se pravděpodobně generuje z nějaké RSS čtečky. Zpravodajství se sem nikdy nevejde celé a je zakončeno vždy třemi tečkami.

acce
acce (neregistrovaný) 185.16.181.---
10. 3. 2014 14:27 Nový

Re: Harmonie TV aneb Jak pejsek s kočičkou dělali televizi

Nejhorší je,že tyto stanice mají kolikrát lepší pokrytí než stanice o které by divák stál.V mém případě 30km za Prahou mám sice výborný příjem televize Active z Cukráku,dále Tv Harmonie a snad ještě zoufalejší Tv Reginy ze Zeleného pruhu,ale kanál 37 z Novodvorské s HD programy České televize se dá sledovat jen za mimořádných klimatických podmínek.

Stefan Bukovan aura:77
10. 3. 2014 19:21 Nový

kterou bylo cílení na diváky starší 45 let.

"Harmonie měla nabídnout harmonický program bez násilí, zbytečných senzací a podobných prvků, které by byly ve vysílání zbytečně rušivým elementem."

No sorry, ale ja mám 43 rokov a podľa názoru tvorcov tejto TV by som o DVA roky mal prestať sledovať svoje obľúbené kriminálky a akčné filmy??? Tak neviem, kto im robí prieskumy, ale zdajú sa mi trochu mimo realitu...

Viliam Mlich aura:10
11. 3. 2014 13:46 Nový

Když to nejde z našich daní...

Za svoje ať si každý vysílá, co se mu líbí. Mě by spíš trápilo, co vysílají za naše koncesionářske poplatky.

pepa novák aura:50
11. 3. 2014 14:25 Nový

díky za info

což o to na psychickou újmu je vysílání kde jaké TV, ať té komerční nebo ČT. Komerční TV stanice je v podstatě pouze nosičem reklamy, musí prostě přitáhnou svým programem co největší segment diváků, o které mají inzerenti zájem, to je společné všem - Novou počínaje a třeba Harmonií konče. Dost typické je ta reklama nějaké té "neziskovky", to vypadá na tunel, kolik asi % dostanou někteří ti "neziskoví" pracovníci zpátky ?

marcelka.f aura:10
18. 3. 2014 21:41 Nový

Lidi nad 45

(a nakonec i nad 35) nemají co po večerech sedět na zadeli a koukat na televizi. Den mají trávit v práci tvůrčí prací, z práce domů pěšky nebo částečně pěšky a doma se mají věnovat (zdravotnímu) cvičení, pěstování azalek, venčení psa a podobným koníčkům. Proboha, když jsou ty internety, kdo má potřebu koukat na tv a čekat, jakou bídu mu nabídne??? (Je mi 49.)

Michael Stanovský
Michael Stanovský Login: StanovskyM
19. 3. 2014 10:50 Nový

Mě to nebolí

Nebydlím v Praze, tak jsem podobných výstřelků ušetřen.

V Pardubicích mám v televizi asi 30 neplacených kanálů, koukat se dá na máloco, ale vůbec mě nebolí, že všichni vysílají srágory. Buď se dá přepnout jinam, nebo sáhnout po nějakém DVD, nejlépe vše vypnout a přečíst si knížku.

V tom je krása konkurence. Co se mi nelíbí, to ignoruju. ZA komoušů jsem jinou možnost neměl, dneska ano.

Komerční televize tu totiž nejsou od toho, aby vysílaly smysluplný program. Jsou tu od toho, aby vysílaly reklamu a program je nutné zlo, bez nějž by si je nikdo nenaladil. Ale nám lžou, že to je jinak.

Bohužel se tak občas chová i ČT, kterou si platíme v koncesionářských poplatcích.

Zářný příklad reklamy jsou satelitní programy. Tam jsou stanice, které vysílají pouze reklamu, některé třeba jen neměnný reklamní text. Asi to není drahé. Naladilo se mi asi 2000 programů, v tom se pochopitelně vybrat nic nedá, tak nudící člověk překlikává z jednoho na druhý, přitom chca-nechca zhlédne i kus reklamy. Asi se jim to rentuje. Mě ne. Satelitní přijímač jsem věnoval kámošovi a šel si koupit knížku.

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+