Více

Nebojte se Facebooku

Každý nový fenomén v médiích vyvolává očekávání ale i fámy zastiňující podstatu. Sociální sítě mají bezesporu svůj rub a líc, ale je potřeba je střízlivě hodnotit v kontextu doby, společenské komunikace a technologického vývoje. Následující čtyři námitky proti Facebooku a můj komentář k nim nejsou obhajobou této formy sociální sítě. Má jen ukázat, že není nebezpečnější než fenomény minulých dekád: film, punk, vodka, televize nebo masová turistika.

Námitka 1: Sociální média ohrožují soukromí

Těžko může zneužívat někdo data, pokud mu je nedáte. Sociální síť sama o sobě není nebezpečná, stejně jako není sám o sobě nebezpečný granát. Nebezpečná je ruka, která jej hází. Nebo jinak: Může snad výrobce čokolády za to, že by nějaký narušený člověk na ni lákal v parku děti a pak jim ubližoval? Kdysi byli lidé ochotni tomu věřit, protože existovala „teorie hříchu“. Kdo produkoval věci svádějící druhé na cestu amorálnosti, nesl zodpovědnost za jejich osud a mohl být ze společnosti vyobcován. Dnes ale každý zodpovídá sám za sebe a hodnoty, včetně soukromí, jsou individuální volbou a starostí.

Síť plníme informacemi osobně a nikdo nás k tomu nenutí. Záleží na každém, na jakou úroveň soukromí pustí ostatní uživatele. Najdou se jedinci, co vystaví nahou manželku, ke svému profilu na Facebooku přidají číslo mobilu a „zeď“ plní každodenními postřehy a touhami. Jiní lidé využívají sociální síť jako efektivní komunikaci a soukromí si schraňují pro své nejbližší nebo úplně pro sebe. Pokud někdo žije v iluzi, že mu sociální síť bere soukromí, nemusí na ní být a nic se nestane.

Námitka 2: Sociální média kradou data pro nekalý marketing

Je pravdou, že sociální sítě se prostřednictvím chytrých softwarů mohou stát studnicí pro marketingová data o lidech. Mohou je roztřídit do sociálních nebo zájmových skupin a ty potom mohou dostávat reklamu nebo informace „ušité na míru“. Facebook prostřednictvím tlačítka „Líbí se mi“ vytváří virtuální skupiny. Známkujeme výrobce parfémů, filmy, knihy, akce, politické strany a hnutí, výroky nebo barvy a tak by se dalo pokračovat. Tyto skupiny jsou plné našich dat. Jenomže marketing spěje k personalizaci a interaktivitě i beztak. Jde o paralelní proces.

V Japonsku zkoušejí personalizované billboardy, které by na základě identifikace konkrétního člověka pustily zrovna tu reklamu, která jej má šanci „osobně“ oslovit. Čili: Mám rád pivo, parférmy nebo akční filmy? Kamera, která mě rozpozná podle tváře ve chvíli, kdy projdu kolem billboardu, promítne reklamu na pivo nebo nový akční snímek v kinech. Nejedná se ještě o reklamy, které jsme viděli ve futurologickém snímku Minority report s Tomem Cruisem, kde jej oslovily i jménem, ale podobá se jim. Že jde o Big Brother? V propojeném světě nejen sociálních sítí nic nečekaného. Sociální síť je efektivním nástrojem, jak data pro takovou reklamu sbírat. Není ale rozhodně jediným a nikdo nemůže člověka nenutí, aby podrobná data o sobě sděloval.

Interaktivní reklama se zkouší na billboardech v Dánsku na Mc´Donalds, televizní společnosti a poskytovatelé kabelového nebo jiného připojení se snaží do digitální televize připojit balíky „dodatečných informací“, které z reklamy dostaneme zastavením děje na obrazovce.

To, co nyní vnímáme jako nekalý marketing je bohužel marketing, který se na nás chystá, ať jsme na Facebooku nebo ne.

Námitka 3: Facebook krade lidem čas a snižuje pracovní morálku

HN měly například na titulní straně tento týden zprávu, jak se někteří jednici léčí ze závislosti na Facebooku. Pamatuji si, jak mi můj děda (to se psala sedmdesátá léta) to samé říkal o televizi – že se na ní nesmím moc dívat, protože vzniká hrozná závislost a uvadá mozek.

Pravdou je, že závislost každý snáší jinak a je lhostejné, zda spadneme do závislosti na počítačových hrách, telefonování, sledování televize, konzumaci kaviáru nebo Facebooku. Sociální síť zcela určitě bere lidem čas, který by mohli strávit jinak, ale evidentně jej jinak trávit nechtějí. Radši hodiny klábosí s přáteli, přidávají fotky nebo komentují výroky druhých a píší vlastní. Je to nový druh odreagování, který lidi baví a zase přestane, až bude nahrazen něčím novým. Kdysi se říkalo „moc čteš“, pak moc ti hraje rádio, moc sleduješ televizi, jsi moc na počítači, moc tady a onde. Každý fenomén vzniká a masivně se rozšíří, protože „své době“ chyběl a je lidem blízký. Existovaly tisíce projektů, které neuspěly, protože lidská povaha je nevzala. Pokud někdo má závislost na Facebooku, je to nemilé, ale není to smrtelné.

A co se týče práce, je hloupé svádět lidský sklon k zevlování a lenosti, na škodlivý vliv sociálních sítí. To, že máte profil na Facebooku není důvodem tam trávit hodiny v práci. To je hloupá výmluva.

Námitka 4:  Facebook odtahuje lidi od reality

Kdysi mi napsala kamarádka: Je mi pětatřicet, nejsem na facebooku, mám skutečné kamarády. Za čtvrt roku tam byla a s těmi „skutečnými kamarády“ si psala tam. Nemá cenu rozebírat iracionálnost a demagogii ve větě: Facebook odtahuje lidi od reality. Realita není jen svět před epochou počítačů nebo sociálních sítí.

Virtuální svět v našich počítačích je stejně reálný jako hrnek, na který při pití sáhneme. Lidé odnepaměti řeší, co je a není přirozené. Přirozenost je největší filosofické téma hned po otázkách, co je bytí a jak jsme schopni svět poznávat. Přirozenost si bereme do úst ve chvíli, kdy se objeví nový společenský fenomén odporující našim zkušenostem a návykům. O „přirozenost“ se taky opíráme, když nám něco nevoní.

Jenomže sociální síť je jen variace na odvěkou lidskou komunikaci. Používáme jen jiné prostředky a máme dramaticky větší možnosti.

Měli bychom si už konečně přiznat, že život u počítače je přirozený. Bylo sice krásné, když staří Keltové seděli na zápraží domů, povídali si a popíjeli předchůdce dnešního piva, z čehož posléze vznikla potřeba veřejných krčem. Dnešní krčmou jiného druhu je mimo jiné taky sociální síť. Jsme prostě v „sociálním“ technologickém věku a máme i jiné potřeby, které vznikly splýváním světa hmotného a virtuálního.

Autor je výkonným ředitelem ČT Nová média

David Rácz
David Rácz (neregistrovaný) 88.100.168.---
17. 9. 2010 17:13 Nový

Kelt popíjející na zápraží svého předchůdce piva by dnes jistě měl

Kelt popíjející na zápraží svého předchůdce piva by dnes jistě měl svůj profil na fejsbůku - o tom není žádná. Také cítím dnešní přirozenost za normálnost dneška anebo dokonce jsem si v dětství myslel, že v roce 2010 budeme ještě dál - ale to už asi byly jen odrazy populárního nadčasového seriálu Návštěvníci s Adamem Bernauem. Přesto nevím, zda svému synovi závidět jeho budoucnost, zda bude horší či lepší nikdo nezjistí, každá doba má svůj šálek čaje.

Jose
Jose (neregistrovaný) 88.103.129.---
17. 9. 2010 22:14 Nový

1) Jsem elergecký na překlad idiotů, bez hlavy a citu, kdy něco, co

1) Jsem elergecký na překlad idiotů, bez hlavy a citu, kdy něco, co je zcela evidentně SPOLEČENSKOU SÍTÍ překládají všude jako SOCIÁLNÍ SÍŤ. Sporadicky se objevují pokusy o nápravu, ale je jich málo. Prostě úředník někde uviděl papír nebo klávesnici a použil ji automaticky jako vždy. To tady taky jeden takový tvrdil, že Český rozhlas Wave hraje fašistické písničky a po prošetření se zjistilo, že to byly antifašistické písničky.
2) Četl jsem George Orwella - 1984
3) Ke komunikaci mi naprosto v pohodě dostačuje někdy od roku 1998 ICQ a nově ještě Skype, nic dalšího ke komunitnímu setkávání nepotřebuji, takže mi zcela uniká smysl tohoto apod. výtvorů.

CCblue
CCblue (neregistrovaný) 78.108.102.---
18. 9. 2010 21:28 Nový

Základní problém - Facebook je soukromá firma

Základní problém - Facebook je soukromá firma, není to svobodný otevřený prostor. Netuším, proč bych část svého života dával na pospas někomu, koho vůbec neznám a o kom nic nevím. Zvlášť když na tom dokonce snad ještě vydělává.

Štěpán
Štěpán (neregistrovaný) 213.192.3.---
19. 9. 2010 15:09 Nový

Byl jsem na Fejsbůku, odešel jsem

Byl jsem na Fejsbůku, odešel jsem ... připadá mi to úplně zbytečné, navíc moc bezpečné na citlivá data to tam zrovna není. Kamarádi si vždycky k sobě kontakty a cestu najdou ;-) Máme Skypa, ICQ, email a mnoho dalších komunikačních nástrojů - ty bohatě stačí. I ze zdejšího serveru mám toliko kamarádů i bez Fejsbůku :-)

Slavek
Slavek (neregistrovaný) 194.213.198.---
20. 9. 2010 14:09 Nový

Pane Fridrichu, to je zajímavý pohled na FB

Pane Fridrichu, to je zajímavý pohled na FB. Řekl bych možná až moc jednostranný a idealistický.
Každopádně by mne spíše zajímal Váš názor na to, že ve Švédsku veřejnoprávní TV nesmí ke komunikaci s diváky používat Facebook, protože se jedná o produkt jedné konkrétní firmy a tu by tak veřejnoprávní subjekt protěžoval.
Co vy na to? V pořadech ze studia pečlivě zakrýváte značku výrobce TV a současně převedete veškeré diskuze na ČT24 pod FB a ještě FB v různých pořadech propagujete.

David Rácz
David Rácz (neregistrovaný) 88.100.168.---
21. 9. 2010 14:32 Nový

To ale vážení nejde brát tak, že "fejsbůk" je soukromá firma

To ale vážení nejde brát tak, že "fejsbůk" je soukromá firma. Někdo to přeci musel založit!! Co se však ukrývá uvnitř už nic nenaznačuje, že jsou zaregistrovaní lidé součástí nějaké soukromé firmy proboha. Fejsbůk je super komunikativní web, protože umožňuje najít tam přátele, které jste již dlouho neviděli a nebo které znáte jen okrajově a díky tomuto fenoménu s konkrétní osobou můžete vytvořit hodnotnější kontakt či vztah. Nejlepší je, když vidíte u konkrétního člověka, jaké on má v databázi přátele - často mezi nimi naleznete i svého známého. Facebook má v dnešním světě své plnohodnotné místo a své lidi. A kdo zde není zaregistrovaný, nemá právo ho kritizovat, protože neví o čem je řeč :-)

suvel
suvel (neregistrovaný) 213.195.220.---
22. 9. 2010 22:11 Nový

Můžete mi někdo, nejlépe pan Fridrich z ČT vysvětlit

Můžete mi někdo, nejlépe pan Fridrich z ČT vysvětlit, proč bych v případě, kdy bych se chtěl zapojit do nějkého pořadu, měl chodit na facebook nebo kamkoli jinam, když ČT má vlastní web? To až si budu chtít najít třeba nějaké zboží, nenavštívím stránku výrobce, ale facebook? A když sem budu chtít napsat reakci, opět mám opustit tyto stránky a jít na facebook? Připadá mi to na hlavu padlé... I navzdory nejrůznějším facebookům se budu i nadále snažit zůstat normální.

Slavek
Slavek (neregistrovaný) 81.201.60.---
22. 9. 2010 23:03 Nový

2 David Racz

2 David Racz: Davide, to myslite vazne? Prectete si napr. tento clanek - http://www.ct24.cz/media/89762-diskuse-na-ct24-nove-pouze-pres-facebook/

PRovozovatel Facebooku je soukroma firma, a kazdy jednotlivec, kazda firma, kazda organizace ktera se do FB pripoji a pouziva a propaguje ho, vytvari provozovateli zisk.

Kdyz to prezenu, pririvnal bych jednostrannou orientaci CT na FB k tomu, jako kdyby bylo mozne CT telefonicky kontaktovat jen z telefonu v siti napr. Vodafone. Take by se vam to nelibilo...

Ve Svedsku dospeli k takovemu nazoru, neberte jim ho. Mne by zajimal nazor pan Frydricha na tuto zalezitost - o jeho naprosto nekritckem obdivu k FB jsem si uz precetl, ted by to chtelo neco konkretnejsiho.

Krispeen
Krispeen (neregistrovaný) 89.176.9.---
22. 9. 2010 23:07 Nový

No, ono se staci podivat co ma autor za profilou fotku na FB a mnohe

No, ono se staci podivat co ma autor za profilou fotku na FB a mnohe je jasne ;)

Indrax
Indrax (neregistrovaný) 213.192.3.---
11. 11. 2010 1:30 Nový

Obecně

Obecně: já se nebojím, jen nechci podporovat dependentní s****u, která navíc sama říká, že "pro mne není dost dobrá"; hřebík na hlavičku trefili Slávek se suvelem: "spolupráce" FB a ČT nebezpečně připomíná (diplomaticky řečeno) nepovolenou reklamu a sdružování služeb.
K 1: byl jsem v pokušení souhlasit ("nástroj mám!"), ale tak jednoduché to není - třeba právě tím granátem můžete ublížit i z nedbalosti...
Ke 2: o to právě jde! Že se něco "může" ještě neznamená, že se to "smí", neřku-li "má" dělat! A špehování á la 1984 ([2]) mi rozhodně nepřipadá "košer"!
Ke 3: ze zkušenosti to musím považovat za řečnický trik, útok i protiútok jsou jednoduše příliš lacinné.
Ke 4: ditto + námitka Joseho + drobný detail - software je fakticky "trochu" méně reálný než hardware (čistonosoplenaři prominou). "Přirozenost" raději vynecháme - hastroš jak náleží.

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+