Více

Umřít se vyplatí

Zejména, když jste umělec. Nesmíte ovšem příliš zestárnout, umírat příliš dlouho a umřít příliš obyčejně. Smrt umělce je, jak se můžeme přesvědčit na mnoha příkladech, marketingově radostná událost.

Úmrtí dvaačtyřicetiletého Elvise Presleyho pomohlo nastartovat jeho druhou, z obchodního hlediska ještě úspěšnější kariéru. Zůstává v čele nejlépe vydělávajících mrtvých umělců. Jen na jeden rok ho v čele hitparády vystřídal Kurt Cobain, který spáchal sebevraždu v sedmadvaceti letech.

Někteří umělci, například The Doors, si byli marketingové síly smrti vědomí a Jim Morrison během svého krátkého života umíral tak často, že když zemřel doopravdy, na prodejích posledního předsmrtného alba LA Woman se to příliš neodrazilo. Stejně tak neovlivnila smrt Layna Staleyho prodeje alb jeho skupiny Alice In Chains; s dlouholetou těžkou závislostí se potýkající Staley byl pro veřejnost mrtev přinejmenším pět let předtím, než objevili jeho zubožené tělo.

Smrt omlouvá i umělecká selhání. Poslední album Johna Lennona se stalo hitem spíš kvůli jeho násilné smrti ve čtyřiceti letech než proto, že by bylo nějak přesvědčivé. Z modernější doby můžeme připomenout Michaela Jacksona, jehož posmrtná alba jsou ještě hrozivější než předsmrtná, přesto si svoje kupce našla. Je jich ovšem méně, než s kolika dědicové počítali. Smrt umělce zdá se neomlouvá úplně jakoukoliv snahu vydělat na ní.

Snad bude něco na výlučném členství v „klubu 27.“ To je věk, v němž se umělec obvykle stačil rozmáchnout a nestačil se vyčerpat. Robert Johnson, Brian Jones, Jimi Hendrix, Janis Joplinová, už zmínění Cobain a Morrison, z nedávna Amy Winehouseová.

Posmrtný byznys je ve světě za našimi hranicemi docela dobře propracovaný obor. V našich podmínkách tomu tak není. Nepřičítal bych to ani tak nějaké obchodní útlocitnosti. Takové věci do byznysu jaksi nepatří. Je to spíš věc nezkušenosti a obav z přijetí. Nicméně jednoho dne někdo bude muset být první.

Dnes přišla zpráva o násilné smrti spisovatelky Simony Monyové. Bude zajímavé pozorovat, jak (a jestli vůbec) se ta smutná událost projeví v jiném než obecně lidském a kriminálním rozměru.

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+